18 cze 2014

Tort czekoladowy

To ciasto pochodzi od Nigelli Lawson. Uwielbiam oglądać jej program i co jakiś czas korzystam z jej przepisów.

KREM: 

125 ml wody 
30 gr brązowego cukru z melasą 
175 gr masła 

300 gr gorzkiej czekolady 

CIASTO: 

50 gr kakao 
100 gr brązowego cukru z melasą 
250 ml wrzącej wody 
125 gr miękkiego masła 
150 gr cukru pudru 
225 gr mąki 
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia 
1/2 łyżeczki sody 
2 jajka 
2 łyżeczki cukru z wanilią




Przygotowanie kremu:


1. Zagotować wodę.
2. Do wody dodać cukier i mieszać aż do rozpuszczenia.
3. Dodać masło i rozpuścić.
4. Odstawić garnek z palnika dorzucić pokrojoną czekoladę w mała kostkę i okrężnymi ruchami garnka zamieszać. A następnie dokładnie wymieszać łyżką (ja robię to trzepaczką)
5. Odstawić na bok do wystudzenia.

PS. Przed przełożeniem ciasta masą czekoladową moja masę wkładam na około 10 min do lodówki aby lekko stwardniała.


 A teraz czas na ciasto:

1. Kakao i cukier puder rozpuścić we wrzątku, wymieszać i pozostawić do ostudzenia.
2. Masło utrzeć z cukrem z wanilią gdy utrzemy dodawać stopniowo brązowy cukier, dalej miksując.
3. Następnie dodajemy po jednym jajko wciąż miksując , ale nie na wysokich obrotach.
4. Mikser odłożyć i dodawać do masy maślanej naprzemiennie przesianą mąkę z sodą i proszkiem do pieczenia oraz rozpuszczone kakao. Mieszamy to łyżką.
5. Ciasto przelać do dwóch małych tortownic i piec przez około 25min w 180 stopniach.


 Wykończenie tortu:

Po wystudzeniu ciasta kładziemy na jeden blat około 1/3 masy czekoladowej. Przykrywamy go drugim ciastem. Na górę wykładamy pozostały krem. Krem można wyrównać i ozdobić a można niedbale posmarować kremem i tak pozostawić.

Ja zrobiłam różyczki z masy cukrowej ze względu, że był on przeznaczony na 50- te urodziny :)
Cały tort robiłam z podwójnej porcji a do kremu czekoladowego wlałam prawie setkę rumu ;)







4 komentarze:

  1. Musiał być pyszny. Bardzo ładnie się prezentuje. Solenizant na pewno był zadowolony
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ciasto jest bardzo czekoladowe i wystarczy mały kawałek aby zaspokoić zapotrzebowanie na czekoladę :)

      Usuń
  2. Oj Aniu, to Ty mnie jeszcze nie znasz...maly kawalek? Taki torcik to by u nas szybko zostal zjedzony w calosci :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem ci szczerze, że jest to mój ulubiony tort czekoladowy....w wersji dla dzieci nie dodaje alkoholu, ale jak ma być dla dorosłych to do kremu dolewam sporą ilość rumu....mniam

      Usuń